Reflections on the impact of pornography on the sexuality of adolescent boys and girls

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62269/cavcaa.9

Keywords:

adolescents, pornography, sexuality

Abstract

The main objective of this work is to show how pornography is not a tool for sexual education and, secondly, to offer lines of action in the psychoeducational field, both in the family and school context. To this end, the text is organized around nine key points related to sexuality and, in particular, sexuality in adolescence. Each point presents information on three relevant aspects. First of all, an idea stands out that has to do with the content of healthy sexuality, which contributes to the well-being of the person. Secondly, how this content is treated in pornography will be analyzed. And, thirdly, a reflection will be made about the impact that this pornographic treatment of the topic may have on the sexuality of adolescents. Finally, the above will give rise to emphasizing that it is urgent to have the necessary institutional support so that, both from the family and school contexts, this issue is addressed, introducing in the second case the contents of sexual education into the school curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Inmaculada Sánchez-Queija, University of Seville (Spain)

Dr. Sánchez-Queija works on Positive Adolescent Health (www.hbsc.es) and Positive Emerging Adulthood Health (http://grupos.us.es/transadultez). Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity (WHO, 1948). The main focus of our research team is mental and social well-being.

References

Altable, Ch. (2000). Educación sentimental y erótica para adolescentes. Miño y Dávila Editores.

Andrade, B., Guadix, I., Rial, A., & Suárez, F. (2021). Impacto de la tecnología en la adolescencia. Relaciones, riesgos y oportunidades. UNICEF España. https://tinyurl.com/yn6s5us9

Baltruschat, S., Megías-Robles, A., Cándido, A., Maldonado, A., & Catena, A. (2021). Social and Non-Social Brain Areas in Risk Behaviour: The Role of Social Context. Neuroscience, 465, 177–186. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2021.04.029

Bell, C. C., & McBride, D. F. (2010). Affect regulation and prevention of risky behaviors. Journal of the American Medical Association, 304(5), 565–566. https://doi.org/10.1001/jama.2010.1058

Bello, A., Rivera, F., Moreno, C., Luna, S., Ramos, P., Sánchez-Queija, I., Jiménez-Iglesias, A., García-Moya, I., Moreno‐Maldonado, C., Paniagua, C., Villafuerte-Díaz, A., Ciria, E., Leal, E., & Salado, V. (2019). ¿Qué opinan los niños y las niñas? Barómetro de opinión de infancia y adolescencia 2019. UNICEF Comité Español. https://bit.ly/49g6C5a

Brainerd, C. J., & Reyna, V. F. (2015). Fuzzy-trace theory and lifespan cognitive development. Developmental Review, 38, 89–121. https://doi.org/10.1016/j.dr.2015.07.006

Braams, B. R., van Duijvenvoorde, A. C. K., Peper, J. S., & Crone, E. A. (2015). Longitudinal changes in adolescent risk-taking: A comprehensive study of neural responses to rewards, pubertal development, and risk-taking behavior. The Journal of Neuroscience: The Official Journal of the Society for Neuroscience, 35(18), 7226–7238. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.4764-14.2015

Brown, B. B., & Larson, J. (2009). Peer relationships in adolescence. En R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology: Contextual influences on adolescent development (pp. 74–103). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9780470479193.adlpsy002004

Coleman, J. C., & Hendry, L. B. (2003). Psicología de la adolescencia (T. Del Amo, Trad.). Ediciones Morata. (Obra original publicada en 1999).

Collins, W. A., Welsh, D. P., & Furman, W. (2009). Adolescent Romantic Relationships. Annual Review of Psychology, 60, 631–652. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.60.110707.163459

Consejería de Salud y Consumo. Junta de Andalucía. (s. f.). Ventana abierta a la familia. Crianza, salud y bienestar infantil. https://bit.ly/3Qbssy4

Corroto, P. (2019, 29 noviembre). 30 años del ‘Póntelo, pónselo’: “Fue un exitazo, pero se armó un pollo de colores”. El Confidencial. https://bit.ly/3SsTrYu

Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón Quero, M., Savané, M. A., Singh, K., Stavenhagen, R., Won Suhr, M., & Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro, informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI (compendio). UNESCO. https://tinyurl.com/5n6n5k4y

Díaz-Aguado, M. J., Martínez, R., Martín, J., & Falcón, L. (2021). La situación de la violencia contra las mujeres en la adolescencia en España. Ministerio de Igualdad. Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género. https://bit.ly/3QdeBY2

Fuhrmann, D., Knoll, J. L., & Blakemore, S. J. (2015). Adolescence as a Sensitive Period of Brain Development. Trends in Cognitive Sciences, 19(10), 558–566. https://doi.org/10.1016/j.tics.2015.07.008

Fundación ANAR (2023). El porno no es real. Guía para familias y menores de edad. https://bit.ly/46TKxrs

Fundación Mujeres. (2011). Mitos del amor romántico y prevención de la violencia de género. Monográfico 93 del Boletín de la Fundación Mujeres: Coeducación y mitos del amor romántico, (93), 7–10.

Giráldez, A., & Prince, E. S. (2017). Habilidades para la vida. Aprender a ser y aprender a convivir en la escuela. SM.

Gómez-Zapiain, J. (2019). Aportaciones del proyecto sexumuxu de integración de la educación sexual en el sistema educativo. Revista de Estudios de Juventud, (123), 139–154. https://bit.ly/40h7XVo

Hall, G. S. (1904). Adolescence: Its Psychology, Anthropology, Sociology, Sex, Crime, Religion, and Education. D. Appleton & Company. http://bit.ly/48B6HQm

Harden, K. P. (2014). A Sex-Positive Framework for Research on Adolescent Sexuality. Perspectives on Psychological Science, 9(5), 455–469. https://doi.org/10.1177/1745691614535934

Inchley, J., Currie, D., Budisavljevic, S., Torsheim, T., Jåstad, A., Cosma, A., Kelly, C., Arnarsson, A., & Samdal, O. (2020). Spotlight on adolescent health and well-being. Findings from the 2017/2018 Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) survey in Europe and Canada. International report. Volume 1. Key data. WHO Regional Office for Europe. https://bitly.ws/34GIq

Lena, A., González, A., Fernández, A. B., Blanco, A. G., Fernández, A. I., Suárez, A. M., Silva, E., Rubio, M. D., & Mier, M. (2007). “Ni ogros ni princesas”. Guía para la educación afectivo-sexual en la ESO. Consejería de Salud y Servicios Sanitarios del Principado de Asturias. https://bit.ly/3FFUpZU

López, F. (2008). Necesidades en la infancia y en la adolescencia. Respuesta familiar, escolar y social. Pirámide.

López, F., Carcedo, R., Rouco, N. F., Blázquez, M. I., & Kilani, A. (2011). Diferencias sexuales en la sexualidad adolescente: afectos y conductas. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 27(3), 791–799.

López, F. (2015). Ética de las relaciones sexuales y amorosas. Pirámide.

López, F. (2020). Mitos viejos y nuevos sobre sexualidad: el rol de la educación sexual. Pirámide.

López, F. (2022). Educación sexual, un tema aún pendiente. Educar y orientar: la revista de COPOE, (17), 11–14.

Manning, W. D., Giordano, P. C., & Longmore, M. A. (2006). Hooking Up: The Relationship Contexts of “Nonrelationship” Sex. Journal of Adolescent Research, 21(5), 459–483. https://doi.org/10.1177/0743558406291692

Mills, K. L., Goddings, A. L., Clasen, L. S., Giedd, J. N., & Blakemore, S. J. (2014). The developmental mismatch in structural brain maturation during adolescence. Developmental Neuroscience, 36(3-4), 147–160. https://doi.org/10.1159/000362328

Moreno, C., Ramos, P., Rivera, F., Sánchez-Queija, I., Jiménez-Iglesias, A., García-Moya, I., Moreno-Maldonado, C., Paniagua, C., Villafuerte-Díaz, A., Ciria-Barreiro, E., Morgan, A., & Leal-López, A. (2020a). La adolescencia en España: salud, bienestar, familia, vida académica y social. Resultados del estudio HBSC 2018. Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. https://bit.ly/3QBCERV

Moreno, C., Ramos, P., Rivera, F., Sánchez-Queija, I., Jiménez-Iglesias, A., García-Moya, I., Moreno-Maldonado, C., Paniagua, C., Villafuerte-Díaz, A., Ciria-Barreiro, E., Morgan, A., & Leal-López, A. (2020b). Resultados del Estudio HBSC 2018 en España sobre Conducta Sexual. Análisis de tendencias 2002-2006-2010-2014-2018. Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. https://bit.ly/3Sm7wqF

Moreno, C., Ramos, P., Rivera, F., Jiménez-Iglesias, A., García-Moya, I., Sánchez-Queija, I., Moreno-Maldonado, C., Paniagua, C., Villafuerte-Díaz, A., Ciria-Barreiro, E., Morgan, A., & Leal-López, A. (2020c). Informe técnico de los resultados obtenidos por el Estudio Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) 2018 en Andalucía. Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. https://bit.ly/3FFWoNQ

Moreno, C., Ramos, P., Rivera, F., Sánchez-Queija, I., Jiménez-Iglesias, A., García-Moya, I., Moreno-Maldonado, C., Paniagua, C., Villafuerte, A., Ciria, E., Morgan, A., Leal, E., & Porcel, C. (en prensa). Las conductas relacionadas con la salud y el desarrollo de los y las adolescentes en Andalucía. Resumen del estudio “Health Behaviour in School-aged Children” (HBSC-2018) en la comunidad autónoma andaluza. Ministerio de Sanidad.

Moscovici, S. (2000). Social representations. Explorations in Social Psychology. Polity Press.

Oliva, A. (2003). Adolescencia en España a principios del siglo XXI. Cultura y Educación, 15(4), 373–383. https://doi.org/10.1174/113564003322712947

Oliva, A., Pertegal, M. Á., Antolín, L., Reina, M. C., Parra, A., Hernando, A., Pascual, D., Estévez, R., & Ríos, M. (2012). Propuestas para la promoción del desarrollo positivo adolescente. Junta de Andalucía, Consejería de Salud y Bienestar Social. https://shorturl.at/iuOR4

Oliva, A. (2013). La conducta antisocial adolescente a la luz de las ciencias del cerebro. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 4(1), 129–147.

Organización Mundial de la Salud. (2010). Estándares de Educación Sexual para Europa. Federal Centre for Health Education (BZgA). https://shorturl.at/ehuN3

Palacios, J. (2006). La familia: orígenes y concepto. En M. R. Buxarrais & M. P. Zeledón (Eds.), Las familias y la educación en valores democráticos. Retos y perspectivas actuales (pp. 13–34). Claret.

Palacios, J. (2011). Paradojas del desarrollo humano. Lección Inaugural leída en la Solemne Apertura del Curso Académico 2011-2012 en la Universidad de Sevilla. Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.

Ramos, P. (2010). Estilos de vida y salud en la adolescencia. [Tesis doctoral, Universidad de Sevilla]. Idus-US. https://shorturl.at/vJPS7

Real Academia Española. (s. f.). Pornografía. En Diccionario de la Lengua Española. https://dle.rae.es/

Rivera, F., Luna, S., Ramos, P., Moreno, C., Salado, V., Moreno-Maldonado, C., Paniagua, C., Ciria-Barreiro, E., Leal-López, E., Villafu erte-Díaz, A., & Velo, S. (2022). ¿Qué opinan los niños, niñas y adolescentes? Resultados de la tercera edición del Barómetro de Opinión de Infancia y Adolescencia, 2021-2022. UNICEF Comité Español. https://shorturl.at/gmvT5

Rodríguez, E., Calderón, D., Kuric, S., & Sanmartín, A. (2021). Barómetro Juventud y Género 2021. Identidades, representaciones y experiencias en una realidad social compleja. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad.

Rodríguez-Suárez, M. (2020). Construcción del imaginario sexual en las personas jóvenes. La pornografía como escuela. Consejo de la Juventud del Principado de Asturias. https://tinyurl.com/3dt7zhzt

Rubin, K. H., Bukowski, W. M., & Bowker, J. C. (2015). Children in peer groups. En R. M. Lerner (Ed.), Handbook of Child Psychology and Developmental Science (Vol. 4, pp. 1–48). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118963418.childpsy405

Ruiz-Repullo, C. (2016). Los mitos del amor romántico: S.O.S. celos!!!. En C. García-Gil, C. Flecha García, M. J. Cala Carrillo, M. Núñez Gil & A. Guil Bozal (Coords.), Mujeres e investigación. Aportaciones interdisciplinares: VI Congreso Universitario Internacional Investigación y Género (pp. 625–636). SIEMUS (Seminario Interdisciplinar de Estudios de las Mujeres de la Universidad de Sevilla). https://tinyurl.com/yc585hsh

Sánchez-Queija, I., & Sánchez, V. (2015). El mundo de los iguales y el desarrollo positivo. En A. Oliva (Ed.), Desarrollo Positivo Adolescente (pp. 81–99). Síntesis.

Save the Children. (2020). Tenemos que hablar del porno. Guía para familias sobre el consumo de pornografía en la adolescencia. Save the Children España. https://tinyurl.com/yr54scn5

SEDRA - Federación de Planificación Familiar. (2022). Impacto de la pornografía en la sexualidad de las personas jóvenes de Castilla-La Mancha. SEDRA. https://tinyurl.com/29b4apa2

SEDRA - Federación de Planificación Familiar. (s. f.a). Jóvenes y sexualidad en internet: Aprender a proteger y respetar. SEDRA. https://tinyurl.com/58398d4b

SEDRA - Federación de Planificación Familiar. (s. f.b). Hablemos de la educación sexual. SEDRA. https://tinyurl.com/sz8j6my8

SEDRA - Federación de Planificación Familiar. (s. f.c). Guía de educación sexual para familias. SEDRA. https://tinyurl.com/377fdver

Spear, L. P. (2000). The adolescent brain and age-related behavioral manifestations. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 24(4), 417–463. https://doi.org/10.1016/S0149-7634(00)00014-2

UNESCO (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura). (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad. Un enfoque basado en evidencia. UNESCO. https://shorturl.at/dqwG8

United Nations Population Fund (UNPFA) (2014). UNPFA Operational guidance for comprehensive sexuality education. A Focus on Human rights and Gender. United Nations Population Fund. https://tinyurl.com/2s4cmne6

Wetherill, R. R., & Tapert, S. F. (2019). The neural circuitry and neurocognitive development. En R. A. Zucker & S. A. Brown (Eds.), The Oxford Handbook of Adolescent Substance Abuse (pp. 285–298). Oxford University Press.

Published

2024-01-31

How to Cite

Moreno, C., Leal-López, E., & Sánchez-Queija, I. (2024). Reflections on the impact of pornography on the sexuality of adolescent boys and girls. Cuadernos Del Audiovisual | CAA, (11), 49–72. https://doi.org/10.62269/cavcaa.9