Film production in Andalusia: balance of the state of contemporary Andalusian cinema from an industrial perspective
DOI:
https://doi.org/10.62269/cavcaa.11Keywords:
cinema, Andalusian Cinema, Spanish Cinema, Film Production, Creative Industries, Video-on-demand platformsAbstract
The Andalusian film production constitutes a business fabric that has allowed the consolidation of a relatively stable sector, despite having to navigate through two economic crises, the financial crisis, and the crisis derived from the Covid-19 pandemic. However, it remains the structural weaknesses of the national business model. The digitization of the industry introduces film production into the audiovisual-ICT hypersector. The main objective of this paper is to analyze the film production sector in Andalusia in the year 2022 from an industrial perspective. The aim is to identify patterns and models in the production of feature films in 2022 by companies based in Andalusia and categorize them. A mixed methodology is applied to a sample of 51 Andalusian-produced feature films, where different categories of industrial and
content nature are applied. The results show that Andalusia is the third Autonomous Community in the production of feature films. The commercial results at the box office conclude that audiences do not support the good moment of Andalusian production. The fundamental condition for the highest-grossing films is the involvement of media groups and VOD platforms in the funding of the films.
Downloads
References
Asociación de Mujeres Cineastas y de Medios Audiovisuales. (2023). Informe anual cima 2022. La representación de las mujeres del sector cinematográfico del largometraje español. https://bit.ly/3u6v7l4
Blanco Pérez, M. (2020). Nuevo cine andaluz. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Castro-Higueras, A., & Pérez-Rufí, J. P. (2023). Canal Sur como motor de la producción de cine en Andalucía: Evolución hasta la era de las plataformas de vídeo bajo demanda. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean. Journal of Communication, 14(2), 157–175. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.24459
Clemente Mediavilla, J., & García Fernández, E. C. (2016). Contribución de los sitios web de la industria cinematográfica española a la percepción del Cine Español. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 21(40), 67–83. https://doi.org/10.1387/zer.16410
De la Torre Espinosa, M. (2015). Generación CinExin: el cine sevillano contado por sus realizadores. Diputación Provincial de Sevilla y Fundación Audiovisual de Andalucía.
Feria-Sánchez, J. J. (2023). El cine de no ficción en Andalucía: Revisión y análisis de la producción contemporánea de largometrajes cinematográficos documentales (2018-2022). Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean. Journal of Communication, 14(2), 143–155. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.24497
García Santamaría, J. V., & López Villanueva, J. (2019). Relaciones cine-televisión. Las televisiones en la producción de cine español. En C. F. Heredero (Ed.), Industria del cine y el audiovisual en España. Estado de la cuestión (2015-2018) (pp. 219–255). Festival de Cine de Málaga e Iniciativas Audiovisuales. https://bit.ly/3Wb4gNi
Gómez-Pérez, F. J. (2013). Consolidación industrial del cine andaluz. Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Gómez-Pérez, F. J., Marín-Montín, J., & Pérez-Rufí, J. P. (2010). El auge del cine autonómico: el caso andaluz. En M. Perlado Lamo de Espinosa, & C. Jiménez Narros (Eds.), Escenario actual de la investigación en comunicación: objetivos, métodos y desafíos (pp. 183–193). Edipo.
Gómez-Pérez, F. J., & Navarrete-Cardero, J. L. (1999). La mujer folklórica andaluza. En V. Guarinos Galán (Coord.), Alicia en Andalucía. La mujer andaluza como personaje cinematográfico. La mujer andaluza tras la cámara (pp. 17–36). Filmoteca de Andalucía. Junta de Andalucía y Conserjería de Cultura.
Gómez-Pérez, F. J., & Sánchez-Mesa-Martínez, D. (2023). Hibridaciones de la industria cinematográfica y el hipersector audiovisual-TIC [Editorial]. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean. Journal of Communication, 14(2), 107–109. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.25143
Heredero Díaz, O., & Reyes Sánchez, F. (2017). Presente y futuro de las ayudas a la industria cinematográfica española. Fotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, (14), 341–363. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2017.v0i14.3604
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales. (2005). Anuario de cine. Evolución de la producción cinematográfica por Comunidades Autónomas. Ministerio de Cultura y Deporte del Gobierno de España. https://bit.ly/3R5psoM
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales. (2022). Anuario de cine. http://bit.ly/3klx0FM
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales. (2023). Avance. Catálogo cine español 2022 largometrajes calificados. https://bit.ly/3siXXOS
Ley 6/2018, de 9 de julio, del Cine de Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, núm. 135, de 13 de julio de 2018. https://bit.ly/47eUBf3
Ley 6/2018, de 9 de julio, del Cine de Andalucía. Boletín Oficial del Estado, núm. 186, de 2 de agosto de 2018. https://bit.ly/47eUBf3
Morante, A. (Director). (2022). El universo de Óliver. [Película]. Sinehan Capital, AIE; Pecado Films; La ClaquetaPc; Tandem Films; 700g Films; AndaramsFilms.
Moreno Domínguez, J. M. (2008). Diversidad audiovisual e integración cultural: Analizando el programa Ibermedia. Comunicación y Sociedad, (9), 95–118. https://bit.ly/3QYVwKG
Nacho, I. (Director). (2022). Isósceles. [Película]. Antídoto Films; Producciones La Cochera; Producciones Sierra Gador; La Dalia Films; Persons Films; Salvador Reina Girona.
Navarrete Cardero, J. L. (2009). Historia de un género cinematográfico: la Españolada. Quiasmo Editorial.
Pablo Martí, F., & Muñoz-Yebra, C. (2001). Economía del cine y del sector audiovisual en España. Información Comercial Española, ICE. Revista de economía, 1(792), 124–138. http://bit.ly/35VrZYH
Pérez-Rufí, J. P., & Castro-Higueras, A. (2020). Producción de cine en España: El éxito condicionado por las empresas participantes. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean. Journal of Communication, 11(1), 169–178. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.1.3
Rodríguez, M. S. (2007). En búsqueda de un hipotético cine castellano o castellano-leonés. En N. Berthier & J.-C. Seguin (Eds.), Cine, nación y nacionalidades en España (pp. 101–119). Casa de Velázquez. https://doi.org/10.4000/books.cvz.21082
Ruiz Muñoz, M. J. (2015). El cine olvidado de la transición española: historia y memoria del audiovisual independiente en Andalucía. Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Sánchez-Gey Valenzuela, N. (2021). Historia y estructura de la producción audiovisual. Pirámide.
Sánchez-Gey Valenzuela, N., Jiménez-Marín, G., & Reig García, R. (2023). La estructura de la producción televisiva en Andalucía como base del tejido empresarial regional. Investigaciones Regionales. Journal of Regional Research, (56), 91–107. https://doi.org/10.38191/iirr-jorr.23.012
Sánchez Varela, C. (Director). (2022). Curro Romero, maestro del tiempo. [Película]. Its Flamenco, A.I.E.; Canal Sur Television; Mediaevents Productions; Womack Integrated Marketing.
Utrera Macías, R. (2007). El cine de la nacionalidad andaluza. La búsqueda de una compleja identidad. En N. Berthier & J.-C. Seguin (Eds.), Cine, nación y nacionalidades en España (pp. 121–136). Casa de Velázquez. https://doi.org/10.4000/books.cvz.21092
Utrera Macías, R., & Delgado, J. F. (1980). Cine en Andalucía. Argantonio.
Zunzunegui, S. (1985). El cine del País Vasco. Diputación Foral de Vizcaya.