What can the Administration do to protect minors from pornography on the Internet?
DOI:
https://doi.org/10.62269/cavcaa.10Keywords:
public administration, AEPD, CNMC, pornography, protection of minorsAbstract
According to the latest studies published in our country, minors’ access to online pornography is very prevalent. This study analyzes how the public Administration can contribute to mitigating this phenomenon, contributing to protecting minors and their right to harmonious development against the Internet pornography industry. To do this, first the regulatory framework applicable to the issue is set out. Secondly, the main public bodies called to play an active role in the matter are identified: the Ministry of Economic Affairs and Digital Transformation (MAETD); the Spanish Data Protection Agency (AEPD); and the National Markets and Competition Commission (CNMC). Thirdly, the possible police, promotion and public service measures that can be adopted by the different public administrations are analyzed. The study closes with some brief conclusions, as an evaluative summary. The main contribution of the article consists of presenting in an orderly manner a series of lines of action through which the Administration can assume its part of responsibility in the protection of youth and children against pornography on the Internet.
Downloads
References
Agencia Española de Protección de Datos. (2022). Memoria 2021. https://www.aepd.es/documento/ps-00721-2014.pdf-0
Agencia Española de Protección de Datos. (2023). Memoria 2022. https://www.aepd.es/documento/memoria-aepd-2022.pdf
Aguado-Guadalupe, G., & Bernaola, I. (2019). El nuevo marco regulador europeo de los servicios audiovisuales bajo petición y de intercambio de vídeo. Su repercusión en el mercado español de plataformas. Index. Comunicación. Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 9(3), 13–34.
Cierco Seira, C. (2015). El premio de afección en la expropiación forzosa. Revista Española de Derecho Administrativo, (168), 93–144.
Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia. (2023). Memoria 2022. https://www.cnmc.es/sites/default/files/editor_contenidos/CNMC/Memorias/Mem_CNMC_2022_web.pdf
De Miguel Asensio, P. A. (2022). Plataformas de intercambio de vídeos, influyentes y streamers en la Ley 13/2022 General de Comunicación Audiovisual. La Ley Unión Europea, (106), 1–12.
Doménech Pascual, G. (2013). Roma Delatoribus Praemiat. La denuncia en el Derecho público. En J. J. Díez Sánchez (Coord.), Función Inspectora. Actas del VIII Congreso de la Asociación Española de Profesores de Derecho Administrativo (pp. 171–187). INAP.
García de Enterría, E. (2017). Curso de Derecho Administrativo (18.ª ed., Vol. I). Civitas.
Hervías Ortega, F., Romero López-Alberca, C., & Marchena Consejero, E. (2020). Adicción a la pornografía en Internet: análisis de un caso clínico. Psicología Conductual, 28(1), 161–180.
Jordana de Pozas, L. (1949). Ensayo de una teoría del fomento en el Derecho administrativo. Revista de Estudios Políticos, (48), 41–54.
Martínez González, M. Á. (2023). Salmones, hormonas y pantallas. Planeta.
Martínez Otero, J. M. (2019). Un nuevo marco regulador para el sector audiovisual en Europa: La Directiva 2018/1808 en el contexto de la convergencia mediática y el Mercado Único Digital. Revista de Derecho Comunitario Europeo, (63), 537–571. https://doi.org/10.18042/cepc/rdce.63.05
Martínez Otero, J. M. (2021). ¿Resulta constitucional restringir la pornografía en Internet? Bases para repensar el estatuto jurídico del discurso pornográfico. Revista General de Derecho Constitucional, (35), 1–38.
Masferrer Domingo, A. (2020). De la honestidad a la integridad sexual. Thomson Reuters Aranzadi.
Milano, V. (Dir.). (2023) Estudio sobre pornografía en las Illes Balears: acceso e impacto sobre la adolescencia, derecho internacional y nacional aplicable y soluciones tecnológicas de control y bloqueo. Conselleria de Presidencia, Función Pública e Igualdad.
Nieto, A. (2008). El desgobierno de lo público. Ariel.
Ponce Solé, J. (2022). Derecho, acicates (nudges) y buena administración. Aportaciones de las ciencias conductuales, nudging y sector público y privado. En J. Ponce Solé (Coord.), Acicates (nudges), buen gobierno y buena administración (pp. 61–82). Marcial Pons.
Rivero Ortega, R. (2019). Derecho Administrativo. Tirant lo Blanch.
Savin, A. (2018). Regulating internet platforms in the EU – The emergence of the Level playing field. Computer Law & Security Review, 34(6), 1215–1231. https://doi.org/10.1016/j.clsr.2018.08.008
Serrano Maíllo, M. I., & Martínez-Pastor, E. (2023). Desafíos en la regulación de las plataformas de servicio de intercambio de vídeos: Publicidad y menores. Revista General de Derecho Administrativo, (63), 1–36.
Valero Heredia, A. (2022). La libertad de la pornografía. Athenaica.
Valero Heredia, A. (2023). Sexo, arte y pornografía. En J. J. Prieto de Pedro, R. Dedeu Pastor & M. Lorenzo Moles (Coords.), Libertad, arte y cultura. Reflexiones jurídicas sobre la libertad de creación artística (pp. 343–372). Marcial Pons.
Vázquez Burguete, J. L., & Gutiérrez Rodríguez, P. (2016). Eficacia de las campañas publicitarias de la DGT. Casos, 3(1), 103–110.